Συνολικές προβολές σελίδας

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

Μουσική στον Κινηματογράφο, 3






(Τελευταία επίσκεψη σε όλους τους διαδικτυακούς συνδέσμους στις 23/10/2014)

Μουσική στον κινηματογράφο και μουσικές μορφές (φόρμες)

‘Όπως μαθαίνουμε να διαβάζουμε μία ταινία, δηλαδή να συνδέουμε συγκεκριμένα νοήματα με τις διάφορες τεχνικές ενός δημιουργού (editing dissolve…) έτσι μπορούμε να μάθουμε να διαβάζουμε μουσική, δηλαδή να αναγνωρίζουμε τα βασικά δομικά χαρακτηριστικά της μουσικής (όπως την τονικότητα, τη μελωδία, την αρμονία, τον ρυθμό, τη ρυθμική αγωγή, τις δυναμικές, τη χροιά, την ενορχήστρωση και τη μορφή) που διαχειρίζεται ο συνθέτης και να τα συνδέουμε με συγκεκριμένα νοήματα της ταινίας’.

Kalinak, Kathryn (9-10: 2010). Film music : a very short introduction. Oxford ; New York : Oxford University Press.

Father and Daughter

Michaël Dudok de Wit

Father and Daughter is a 2000 Dutch animated short film, made by Michaël Dudok de Wit. It won the 2000 Academy Award for Animated Short Film. It's notable for beating out Don Hertzfeldt's Rejected for the Oscar.
The film also received over 20 awards and 1 nomination and is considered the most successful in the series of works by Michaël. It was also included in the Animation Show of Shows.
Story plot
A Father says goodbye to his young daughter and leaves. As the wide Dutch landscapes live through their seasons so the girl lives through hers. She becomes a young woman, has a family and in time she becomes old, yet within her there is always a deep longing for her father.


Θέμα και παραλλαγές

Παρουσιάζεται αρχικά το θέμα το οποίο στη συνέχεια παραλλάσσεται.
Η παραλλαγή, ανάλογα με την εποχή και τον συνθέτη μπορεί να αφορά

στη ρυθμική αγωγή
στην ενορχήστρωση
να παρουσιάζει το θέμα ή τμήμα του σε μεγέθυνση, σμίκρυνση, stretto, σε αναστροφή ή αντιστροφή
στο ρυθμικό σχήμα
… 
Father and Daughter

Theme and variations:
Music
a version of a theme, modified in melody, rhythm, harmony, or ornamentation, so as to present it in a new but still recognizable form : there is an eleven-bar theme followed by seven variations and a coda

Ballet
a solo dance as part of a performance.

Johann Sebastian Bach
Goldberg Variations
Glenn Gould: https://www.youtube.com/watch?v=N2YMSt3yfko&spfreload=10

Angela Hewitt

Aria: a long, accompanied song for a solo voice, typically one in an opera or oratorio.ORIGIN early 18th cent.: from Italian, from Latin aer ‘air

Casta Diva (Bellini, Norma)
Maria Callas

animated Godberg Variation No. 10

variations on a theme by Rossini (Paganini)

variations on Mozart's theme

Αποσπάσματα από ηλεκτρονικές πηγές για τις μουσικές μορφές που εμφανίζονται συχνότερα στη μουσική στον κινηματογράφο

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-D107/713/4707,21296/

http://ericporetsky.com/2013/04/02/thematicdevelopment/ 

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ThemeAndVariationsSoundtrack (Inception, Titanic, The Fountain, James Bond)

Ostinato
In music, an ostinato (derived from Italian: stubborn, compare English: 'obstinate') is a motif or phrase that persistently repeats in the same musical voice, usually at the same pitch. The best-known ostinato-based piece may be Ravel's Boléro.
The repeating idea may be a rhythmic pattern, part of a tune, or a complete melody in itself.Both ostinatos and ostinati are accepted English plural forms, the latter reflecting the word's Italian etymology. Strictly speaking, ostinati should have exact repetition, but in common usage, the term covers repetition with variation and development, such as the alteration of an ostinato line to fit changing harmonies or keys.
"If the cadence may be regarded as the cradle of tonality, the ostinato patterns can be considered the playground in which it grew strong and self-confident."
—Edward E. Lewinsky
Within the context of film music, Claudia Gorbman defines an ostinato as a repeated melodic or rhythmic figure, to propel scenes which lack dynamic visual action.

‘the ostinato and the impact of minimalism on film music’ http://ericporetsky.com/2013/05/02/the-ostinato-and-the-impact-of-minimalism-on-film-music/
Steve Reich
Philip Glass
John Cage

Patrice Leconte, 'Bolero'

Steve Reich's 'piano phase', choreographed

http://cassettetheory.wordpress.com/2012/02/15/ostinatos-repetition-isnt-just-to-annoy-you/
http://www.reference.com/browse/ostinato

Pink Floyd, ‘Money’

Miles Davis, ‘All blues’

John Williams, ‘Jaws’

Paul Desmond, Dave Brubeck, ‘Take five’ 

Wolfgang Amadeus Mozart, ‘Confutatis’

Igor Stravinsky, ‘The Rite of Spring-Introduction’

'La Folia', 'Tous les Matins du Monde'
http://books.google.gr/books?id=gTwLAQAAQBAJ&pg=PT134&lpg=PT134&dq=film+ostinato+form&source=bl&ots=rwaG6DpNAk&sig=KJ53Nbtf-8Ub9wZrSpiESJ2pJDw&hl=el&sa=X&ei=MXFFVLmlKsPQ7Aav84HQAQ&ved=0CCsQ6AEwAQ%23v=onepage&q=film%2520ostinato%2520form&f=false#v=onepage&q=film%2520ostinato%2520form&f=false
Hans Zimmer, ‘Mission Impossible II-theme’

http://www.slideshare.net/alexawheeler/film-art-chapter-10 (μουσική φόρμα ως αφορμή)

passacaglia: Bach          Webern
chaconne

Keith Jarrett, ‘The Cure’, Jeff Buckley, ‘Dream Brother’, Tortoise, ‘Ten-
Day Interval
Sigur Ros
CSI, ‘Samskeyti’
Valtari

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου