http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/Function_machine2.svg/220px-Function_machine2.svg.png
Λειτουργίες της μουσικής στον κινηματογράφο ("στον κινηματογράφο" αντί "μουσική κινηματογράφου" σύμφωνα με τον Michel Chion - http://books.google.gr/books?id=-SvfAQAAQBAJ&pg=PA29&lpg=PA29&dq=film+music+or+music+for+films+chion&source=bl&ots=wlVyCC9xh0&sig=SrOpgkH4GgsLy_bJ6DcOWwQnCt0&hl=el&sa=X&ei=Mos5VIDdN4vfat_QgNAF&ved=0CDgQ6AEwAw#v=onepage&q&f=false -)
(Τελευταία επίσκεψη σε όλους τους διαδικτυακούς συνδέσμους στις 16/10/2014)
Λειτουργίες της μουσικής στον κινηματογράφο ("στον κινηματογράφο" αντί "μουσική κινηματογράφου" σύμφωνα με τον Michel Chion - http://books.google.gr/books?id=-SvfAQAAQBAJ&pg=PA29&lpg=PA29&dq=film+music+or+music+for+films+chion&source=bl&ots=wlVyCC9xh0&sig=SrOpgkH4GgsLy_bJ6DcOWwQnCt0&hl=el&sa=X&ei=Mos5VIDdN4vfat_QgNAF&ved=0CDgQ6AEwAw#v=onepage&q&f=false -)
David Ventura, 2008-2010
1. Η δημιουργία ή η ενίσχυση μιας συναισθηματικής κατάστασης,
2. leitmotif (σύνδεση με την εμφάνιση ενός χαρακτήρα ή μιας ιδέας ή η υπενθύμιση κάποιου που δεν είναι παρών στην εικόνα),
3. Η σύνδεση μίας σκηνής με μία άλλη,
4. Ο τονισμός μίας χειρονομίας (mickey-mousing),
5. Η εμπορική επιτυχία,
6. Η απροσδόκητη αντίθεση ή ειρωνεία,
7. Η γεωγραφική και ιστορική τοποθέτηση,
8. Η επιρροή στον ρυθμό μιας σκηνής.
Zofia Lissa, 1965 (http://wwwpub.zih.tu-dresden.de/~aberndt/publications/ICIDS08-1.pdf)
Douglas Gallez, 1970, http://www.jstor.org/discover/10.2307/1225202?uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21104343230741
Raymond Spottiswoode
Kathryn Kalinak, 2010, http://hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/Kalinak-Film_Music-%20Very_Short_Introduction.pdf
Claudia Gorbman, 1987, (http://www.lib.utexas.edu/etd/d/2008/eatonr88741/eatonr88741.pdf)
Kathryn Kalinak, 2010, http://hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/Kalinak-Film_Music-%20Very_Short_Introduction.pdf
Claudia Gorbman, 1987, (http://www.lib.utexas.edu/etd/d/2008/eatonr88741/eatonr88741.pdf)
1. Invisibility
2. Inaudibility
3. Signifier of emotion
4. Narrative cueing
5. Continuity
6. Unity
7. Any of the above principles may be violated in the service of another principle
Annabel Cohen, 1998, (http://www.upei.ca/%257emusicog/research/docs/funcmusicmultimedia.pdf)
1. Masking
2. Provision of continuity
3. Direction of attention
4. Mood induction
5. Communication of meaning
6. Music as a cue for memory
7. Arousal and focal attention
8. Musical aesthetics
Χρήσιμος σύνδεσμος για την εργασία 'Η μουσική στον κινηματογράφο: ο ουσιαστικός δευτεραγωνιστής' της Αμαλίας Συργουνιώτη είναι ο http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fcogsci.phs.uoa.gr%2Ffileadmin%2Fcogsci.phs.uoa.gr%2Fuploads%2Ffiles%2Fdiplomatikes%2FSyrgounioti_Amalia_2011.pdf&ei=EJM-VIbZCI7gar3YgagK&usg=AFQjCNGQITQgLwipM-tAlkz61lbtjJXJEQ&sig2=ZaRm6w--obRynB7QH0xN-w&bvm=bv.77412846,d.d2s
Χρήσιμος σύνδεσμος για την εργασία 'Η μουσική στον κινηματογράφο: ο ουσιαστικός δευτεραγωνιστής' της Αμαλίας Συργουνιώτη είναι ο http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fcogsci.phs.uoa.gr%2Ffileadmin%2Fcogsci.phs.uoa.gr%2Fuploads%2Ffiles%2Fdiplomatikes%2FSyrgounioti_Amalia_2011.pdf&ei=EJM-VIbZCI7gar3YgagK&usg=AFQjCNGQITQgLwipM-tAlkz61lbtjJXJEQ&sig2=ZaRm6w--obRynB7QH0xN-w&bvm=bv.77412846,d.d2s
http://www.eparaschou.gr/wp-content/uploads/2008/08/%CE%95%CE%A1%CE%93%CE%91%CE%A3%CE%99%CE%91-%CE%93%CE%91%CE%A1%CE%94-%CE%99%CE%99.pdf
Philipp Tagg, (http://www.tagg.org/teaching/mmi/filmfunx.html) plus symbol...
Philipp Tagg, (http://www.tagg.org/teaching/mmi/filmfunx.html) plus symbol...
Robin Hoffmann, 2011 (http://www.robin-hoffmann.com/tutorials/guide-to-working-with-a-film-composer/12-what-is-the-function-of-film-music/)
... plus parody and size relationships...
Helena Keane, 2012 (http://scoring-for-film.blogspot.gr/2012/09/the-functions-of-film-music.html)
Source Music
Score upon which an entire film is based
Main title and character music
To provide a touch of realism
Underscore
“Mickey-mousing”
Commentary
To involve the viewer on a deeper level
Commercial functions
http://www.winnisquam.k12.nh.us/Wrhs/Faculty/Young117/Documents/CINEMA/Chapter%201%20%28Eleven%20Functions%29.pdf
Keith French, 2003
http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.tc.umn.edu%2F~rbeach%2Fteachingmedia%2Fstudent_units%2Fmodule12%2Ffilm_music_french.pdf&ei=tllFVKzAGKXnyQPdwYKQCg&usg=AFQjCNFZIJ6XGko5_aE6InRK6QMSIzTRWg&sig2=5gBmP3MEYQHJKB3a4icB5g&bvm=bv.77880786,d.bGQ
Keith French, 2003
http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.tc.umn.edu%2F~rbeach%2Fteachingmedia%2Fstudent_units%2Fmodule12%2Ffilm_music_french.pdf&ei=tllFVKzAGKXnyQPdwYKQCg&usg=AFQjCNFZIJ6XGko5_aE6InRK6QMSIzTRWg&sig2=5gBmP3MEYQHJKB3a4icB5g&bvm=bv.77880786,d.bGQ
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C114/169/1171,4299/
'Film music serves many purposes: it grounds a film in a particular time and place; creates mood and heightens atmosphere; characterizes the people on-screen and helps to define their psychology; delineates abstract ideas; relays the film's theme; and interacts with the images to sell a film economically. Film music engages with the deepest and most profoundly unconscious levels of the audience; it is a crucial part of the apparatus through which a film engages with cultural ideology; and it largely serves these purposes without drawing conscious attention to itself'.
http://www.filmreference.com/encyclopedia/Independent-Film-Road-Movies/Music.html
'Film music serves many purposes: it grounds a film in a particular time and place; creates mood and heightens atmosphere; characterizes the people on-screen and helps to define their psychology; delineates abstract ideas; relays the film's theme; and interacts with the images to sell a film economically. Film music engages with the deepest and most profoundly unconscious levels of the audience; it is a crucial part of the apparatus through which a film engages with cultural ideology; and it largely serves these purposes without drawing conscious attention to itself'.
http://www.filmreference.com/encyclopedia/Independent-Film-Road-Movies/Music.html
Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΕ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ
Όπως
είδη αναφέραμε η μουσική έχει τη δύναμη να εκφράσει οποιαδήποτε
κατάσταση και να χρωματίσει οποιαδήποτε συναισθηματική χροιά. Έτσι στην
διάρκεια της ταινίας η μουσική παρεμβαίνει σχολιαστικά ή επεξηγηματικά
στη δράση. Μεταφέρει μηνύματα (πολλές φορές αντίθετα από τα
διαδραματιζόμενα εντείνει τα νοήματα, τονίζει ή αποκαλύπτει κρυφές
σκέψεις ή συναισθήματα συμπληρώνοντας τον διάλογο. Είναι ένα ισχυρό
τεχνικό εργαλείο που άλλοτε μέσω του λάιτμοτίφ «υποχρεώνει» τον θεατή να
ανακαλεί το βίωμα που συνδέθηκε με την πρώτη του εμφάνιση και άλλοτε
λειτουργεί αμβλύνοντας την πραγματικότητα αποσαφηνίζοντας και
εξωτερικεύοντας τις ψυχολογικές διαδικασίες.
Πολλές
φορές με το ευχάριστο συναίσθημα που προκαλεί αμβλύνει την κριτική
ικανότητα του θεατή, τον οδηγεί στην συμφωνία και την αποδοχή και σε
περίπτωση κακής χρήσης στην πνευματική χαύνωση (κλισέ). Γίνεται μια
παντοδύναμη υπνωτιστική φωνή που αιχμαλωτίζει τον θεατή, τον σπρώχνει σε
επιλεκτικές παρατηρήσεις και τον κάνει εύπιστο απέναντι στους σκοπούς
της ταινίας (προπαγάνδα).
Τις
περισσότερες φορές ενεργώντας παράλληλα και κάθετα στα δρώμενα δίνει
βάθος και ποιότητα στον λόγο και συμμετέχει καθοριστικά στη κυρίαρχη
λειτουργία του κινηματογράφου που είναι η ψευδαίσθηση πως ότι γίνεται
είναι η πραγματικότητα και όχι ένα τεχνολογικό κατασκεύασμα.
Πάντα
όμως η μουσική με τη φυσική της ελευθερία και ευελιξία στέκεται
απέναντι στην εικόνα και τον λόγο δίνει ζωή και ρυθμό στον χρόνο στον
τόπο και στα πρόσωπα βοηθάει στην ισορροπία των αντιθέσεων και το
βασικότερο έχει τη δύναμη να μεταφέρει μηνύματα.
Είναι
σίγουρο πως ακριβώς οι ίδιες ταινίες αν βλέπονταν με διαφορετική
μουσική επένδυση θα βλέπονταν σαν κάτι τελείως διαφορετικό.
La Partita Lenta, http://www.youtube.com/watch?v=zmJIqHRvXHA
Father and Daughter, https://www.youtube.com/watch?v=pePhP-qRzSc
Bus 44, https://www.youtube.com/watch?v=CK4TUP0VKLY
Underground, http://vimeo.com/25639698
Αγορά, http://vimeo.com/108372095
Möbius
Guillaume Nery base jumping at Dean's Blue Hole, filmed on breath hold by Julie Gautie, https://www.youtube.com/watch?v=uQITWbAaDx0
Προτεινόμενο βιβλίο είναι το παρακάτω:
Ventura, David,
(2008/2010). Film Music in Focus.
London: Rhinegold.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου